---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۳/۰۷/۲۹

روایت اعضای افغان کاروان جهانی الی بیت المقدس

مولوی محمد مختار مفلح، رئیس نهضت اسلامی افغانستان از اعضای افغانی کاروان جهانی الی‌بیت المقدس بود که در یادداشت زیر روایتی خواندنی از سفر را ارایه کرده است
قدس اسیر روز گاران سختی را پشت سر می‌گذارد… این قدس با همه عظمت آن در زیر انجماد سخت کشنده نفس‌های تنگی می‌کشد… او نفس بریده است… راستی بر قدس روز گار دشواری آمده است… پیرامون قدس شریف کشور‌های اسلامی همه در قید زد وبند‌های زیادی گیر افتاده‌اند… می‌بینی که درآن کشور دکتاتوری سقوط کرده اما جای او را هرج ومرج سختی فراگرفته است… درآن کشور دیگر جای حاکمیت یک مستبد، انارشی
و هرج ومرج برپاست… درآن سو‌تر یک فتنه بزرگ دیگری راه افتاده است و همه چیز را برهم ودرهم نموده وخون‌های زیادی به ناحق جاری است… مسلمان به دست مسلمان کشته می‌شود و آب را قیمت و بهاء است اما خون مسلمانان را نی… کجا بروی‌ای اقصا این درد را برای کی بازگویی؟ این مصیبت را در کجا مویه کنی؟ به چه کسی این شکایت را برسانی؟ این حکایت درد آور و آزار دهنده را برای چه کسی نجوا کنی؟… نمی‌دانم… این نوحه قدس است ویا نوحه دل من؟… نمی‌دانم که این فریاد مادر فلسطینی است که در کوره‌ای شصت و سه ساله می‌سوزد ویاهم فواره خون از گلوگاه کودکی به نام محمد الدره هاو یا هم؟
در چنین کشاکشی بود که بانگی رسا برخاست که یکبار دیگر قافله‌ای در حرکت است… این قافله‌‌ همان که جان پاک پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم از شمیم نسیم یمن خنک می‌شد، صلای دیار قدس وشام باستان، برای هرکسی که دل به اقصا سپرده وگوش جان او آهنگ فلسطین است، مژده‌ای است که کم وقت در زندگی می‌سر می‌گردد.
کاروان کوچک ما به سوی شام رهسپار باید می‌گردید… دراین سفر نگارنده این سطور رئیس نهضت اسلامی افغانستان با جمعی از دلبستگان به اقصا و شیفته گان قدس شریف از جمله آقای سید جعفر عادلی، نور آغا احمدی، ظریف هوشنگ و… همراه شده و به نیت اشتراک ملت مسلمان افغانستان در جهاد ملت فلسطین کابل را به مقصد هرات در بامداد روز پنجشنبه ۲۵ جدی ۱۳۹۰ ترک گفتیم. این سفر از جهات متعدد برای ما دارای جاذبه بود… دراین سفر باید ما به سان قطره‌ای در دریایی می‌پیوستیم که از پنج قاره دنیا به سوی یک نقطه در حرکت افتاده بود… این دریای مواج وخروشان واین بحر مواج… از شرق دوراز اندونیسیا، مالیزیا، تایلند، هندوستان، پاکستان، بنگلا دیش و…. به راه افتاده بود… نقطه تلاقی این کاروان بزرگ وجهانی تهران انتخاب شده بود
عصر‌‌ همان روز کاروان افغانستان از مرز زمینی اسلام قلعه هرات، به نیت پیوست به این پیمان وارد کشور جمهوری اسلامی ایران شد.
اهداف کاروان جهانی (الی بیت المقدس):
دیری است که قدس شریف وفلسطین طی توطیه‌های جهانی که از سوی رژیم صهیونیستی به راه افتیده است کوشش می‌شود که از اولویت‌های جهان اسلام و کشورهای اسلامی فرو افتد وجای آن را مسایل جدیدی که توسط دستگاه غول آسای استکباری غرب تبلیغ می‌شود بگیرد. این توطیه خطر ناک و کشنده‌ای است که توسط گروه‌های لابی یهودی در غرب وآمریکا پیش گرفته است. بر این مبنا دیده می‌شود که به هرپیمانه‌ای که کشور‌های اسلامی مصروف مسایلی داخلی خود می‌گردند این رژیم دست به کار شده وهمه روزه اقدام به تغییر ومسخ چهره اسلامی شهر قدس نموده ویک دم هم آرام نمی‌نشیند. از این لحاظ گام‌های موثر و مهمی که باید در راه مبارزه با این رژیم برداشته شود خیلی مبرم واساسی است. بنابراین، تکوین یک حرکت جهانی ومهم که بتواند یک بار دیگر قضیه قدس شریف را از حاشیه به متن بیاورد خیلی مهم و حیاتی به شمار می‌رود. بر این مبنا در اثر سعی وتلاش اتحادیه بین المللی امت واحده و دیگر نهاد‌های اسلامی ایده راه اندازی «کاروان جهانی الی بیت المقدس» شکل گرفت و درپیوند به این درخواست اتحادیه‌ها ونهاد‌های حامی فلسطین در قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکا ‌ وافریقا دست به کار شده و در امر به ثمر نشاندن این کاروان تلاش ورزیدند. این کاروان خیلی برای صهیونیست‌ها گران وسنگین تمام شد، چندین روزنامه مشهور آنان مانند، اورشلیم پوست،‌ها آرتس، پایگاه اینترنتی اخبار ملی اسرائیل وغیره به مبارزه روانی با این کاروان پرداختند واین کار وان را لحظه به لحظه دنبال می‌نمودند و از آن حساب می‌بردند.
در روز‌های نخستین اقامت هیأت افغانستان درایران، رسانه‌های زیادی در رابطه به اهداف کاروان افغانستان از پیوستن به این سفر گفتگوی‌های داشتند که عصاره و فشرده آن گفتگو‌ها ذیلا چنین نقل می‌گردد:
تلاش برای آزادی قدس شریف از جمله اولویت‌های یک مسلمان در دنیای معاصر است. این مسلمانان باید به این فهم برسند که حیات آنان در قاموس اسلام به عنوان مسلمان بدون باور داشتن به فرضیت نمازو دفاع از قدس شریف ممکن نیست.
این قدس باید به هرقیمتی که می‌شود از چنگال صهیونیست‌های غاصب و خون خوار باید بیرون آورده شود.
برای مسلمانان این مژده است که آن روز که ما شاهد آزادی قدس وپیروزی ملت فلسطین باشیم، دور نیست و آن لحظه‌ای که برای صهیونیست‌های جنایت کار، آخرین روز‌های حیات ننگینشان در قدس شریف باشد نیز خیلی نزدیک است.
این قدس همه چیز مسلمانان است و مسلمانان باید با حمایت از این کاروان برای صهیونیست هانشان بدهند که این قدس تنها نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان است و از داعیه بر حق آن همه آزادگان دنیا حمایت ودفاع می‌نمایند.
کاروان افغانستان درست در روز جمعه۲۶  حوت بعد از ورود به تهران عازم شهر قم گردید و پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) و دیدار با شخصیت‌های افغانستان که در قم صورت گرفت بعد از ظهر با پیوستن به برنامه همایش گرامیداشت از این کاروان که متشکل از ۸۰ ملیت آسیایی بودند در مدرسه امام خمینی (ره) دعوت گردید و برخی شخصیت‌ها نیز پیرامون اهداف حرکت این کاروان سخنرانی نمودند.
شاخه آسیایی کاروان جهانی «الی بیت المقدس» در ادامه مسیر خود در میان استقبال پرشور مردم قم قرار گرفتند که در این کاروان نمایندگانی از اندونزی، هند، مالزی، فیلیپین، ژاپن، پاکستان، سریلانکا و بنگلادش حضور داشتند و نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، عراق، بحرین، عربستان افغانستان، لبنان، فلسطین، سوریه و تاجیکستان به آن‌ها پیوستند و مراسم رسمی استقبال با سخنرانی آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و بعضی اعضای کاروان قرار گرفت. و هیأت افغانستان هم در این اجلاس ضمن صحبت کوتاهی در گفتگو با رسانه‌ها مواضع مردم افغانستان را راجع به قدس تبیین نموده ازاینکه هنوز ملت افغانستان یک ملت بیدار و آماده برای دفاع ازمقدسات خود می‌باشند، از مردم دنیا خواست تا با حمایت خود از این کاروان وبا فعالیت‌های شبیه این چنینی در راستای مبارزه با صهیونیست‌ها خواب‌های این حکومت جنایت پیشه را به خاک مبدل نمایند. دراین کنفرانس رئیس هیأت افغانستان اظهار نمود که تنها ما درصورتی می‌توانیم امید به بازگشت فلسطین داشته باشیم که روحیه جهاد ومبارزه را زنده نگهداشته واجازه ندهیم تا صهیونیست‌ها برای بلعیدن این کشور اسلامی بیش از این فرصت به دست آورده و همواره به این جنایاتشان ادامه دهند. در این گفتگوی رسانه‌ای رئیس هیأت افغانستان که از کشور ما نمایندگی می‌نمود تصریح نمود که در افغانستان بیش از چهل سازمان آمادگی خودرا برای اشتراک دراین کاروان اعلان داشتند که به دلیل شرایط خاص اقتصادیشان آنان نتوانستند دراین کاروان باما یک جا بپیوندند وتن‌ها نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف و بنیاد فرهنگی پیامبراعظم (ص) و پارلمان جوانان افغانستان اکنون نمایندگی از جامعه فلسطین دوست افغانستان را دراین کاروان می‌نمایند.
صبح شنبه ۲۷ حوت اتوبوسهای کاروان جهانی الی بیت المقدس وارد میدان آزادی شد و کنفرانس خبری در برج میدان آزادی برگزار گردید برای چند دقیقه تا بالا رفتن پرچم ۱۲ متری فلسطین از برج آزادی صحنهٔ زیبای ترسیم شده بود، وقتی از همه کشور‌ها دور پرچم را گرفته بودند و پرچم آرام آرام بالا می‌رفت فعالان آزادی قدس شریف برای آزادی این شهرمقدس ۶۴ کبوتر را به مناسبت ۶۴ سال اسارت سرزمین فلسطین به پرواز درآوردند تا به هدفی که برای آن هزاران کیلومتری پیموده و خواهند پیمود برسند و آن را محقق شده ببینند.
پرواز این کبوتر‌ها در حالی بود که پرچم چندین کشور از جمله افغانستان، ایران، هند، پاکستان، فیلیپین، آذربایجان، اندونزی، بحرین، لبنان، سوریه و عراق در کنار پرچم فلسطین به اهتزاز درآمده بود.
نمایندگان ۸ کشور جهان در نشست خبری کاروان الی بیت المقدس اعلام کردند این کاروان به دنبال وحدت میلیون‌ها آزاده جهان در برابر رژیم غاصب اسرائیل است. در انتهای این نشست خبری سلیم غفوری دبیر اتحادیه امت واحده و عضو کمیته مرکزی کاروان الی بیت المقدس با بیان اینکه محاصره غزه باعث شد که ماجرای فلسطین به مسئله خیر و شر تبدیل شود و همه عدالت خواهان با آن اعلام همبستگی کنند با اشاره به حل شدن مسئله محاصره غزه گفت: ما به فکر مبارزه با استمرار اشغال قدس بودیم که این کاروان را راه اندازی کردیم. ظهر‌‌ همان روز کاروانی که وارد برج آزادی تهران شده بود که طبعا هیات رهبری نهضت اسلامی افغانستان نیز درآن اشتراک داشت، همه با شورای اسلامی ایران ملاقات داشتند که دراین ملاقات بحث‌های همه جانبه روی موضوع فلسطین و اینکه این کاروان به هدف حمایت از داعیه فلسطین وبه مناسبت سی و ششمین سالگرد روز زمین به راه افتیده است، بحث‌های همه جانبه‌ای به راه افتاد وهمه روی اهمیت این حرکت وحرکت‌هایی ازاین قبیل تاکید به عمل آوردند. رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای کاروان جهانی الی بیت المقدس چنین خطاب می‌کند:
* ایرانی‌ها با همه تحریم‌ها در حمایت از فلسطین مصمم هستند
* ایرانی‌ها را ۱۰۰ بار دیگر که تحریم کنند ما در دفاع ملت فلسطین ایستاده‌ایم و ملت ایران سخت‌تر از این شرایط را دیده است.
* کار شما برای مردمان فلسطین است و به خاطر غیرت شما متشکر هستیم چرا که در دنیای امروز حرکتی که از وجدان شما آغاز شده پر ارزش است.
* رخوت در مسئله بیت‌المقدس باعث شد قرآن را در افغانستان بسوزانند.
* وی با اشاره به سخنان امام خمینی که اگر مسلمانان یک سطل آب روی اسرائیل بریزند آن را آب می‌برد، گفت: جز با اتحاد مسلمانان مسئله بیت‌المقدس و فلسطین حل نمی‌شود.
* آمریکا دم از حقوق بشر و حقوق انسان‌ها می‌زند اما حاضر نیست این کشتار‌ها را پایان دهد اما بدانید پرده خفقانی که ایجاد شده بود دریده شده است و اگر آن‌ها فکر می‌کنند دوباره می‌‌توانند سلطه ایجاد کنند اشتباه می‌کنند چون مسلمانان‌ بیدار شده‌اند و انقلاب‌های اخیر گوشه‌ای از این بیداری است.
* آمریکایی‌ها وقتی که عراق را اشغال کردند فکر می‌کردند برای حرف‌های فریبکارانه آن‌ها فرش قرمز پهن می‌شود اما با ضعف از عراق اخراج شدند.
* در افغانستان نیز اشغالگری کردند و به جای رفاه مردم افغانستان پادگان‌هایشان را آباد کردند به ما بگویند چه کمکی به مردم افغانستان کردند و این در حالی است که به سربازان خود اجازه داده‌اند که چون گاو وحشی به جان مردم افغانستان بیفتند.
وی با اشاره به کشتار اخیر یک سرباز آمریکایی و فراری دادن آن توسط وزیر جنگ این کشور گفت:
آمریکا اشتباه استراتژیک کرده که افغانستان را اشغال کرده اینجا‌‌ همان جاست که شوروی اشغال کرده بود.
لاریجانی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه تصریح کرد: آمریکا همه سلاح‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود و از کشورهای مرتجع نیز به اسرائیل کمک می‌رسید اما صهیونیست‌ها از حزب‌الله شکست خوردند.
وی با اشاره به سخنانی درباره حمله اسرائیل به ایران افزود: اسرائیل خطای حمله به ایران را نمی‌کند چرا که حاضر نیست با سرنوشت خود بازی کند؛ هیاهو می‌کند اما جراتش را ندارد، سگ‌هایی که زیاد پارس می‌کنند اهل حمله نیستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف اسرائیل اظهار داشت: نتیجه قیام‌ها چه بود؟ دیکتاتورهای حامی آن‌ها از بین رفتند. بسته شدن رفح در جنگ ۲۲ روزه سرنوشت شوم حسنی مبارک را رقم زد و بیداری موجود دامن همه دیکتاتورهای باقیمانده را می‌گیرد و نمی‌توان آتشفشان بیداری را خاموش کند.
وی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه افزود: رژیم صهیونیستی اگر در غزه اقدامی دیگر بکند تودهنی بزرگتری از جنگ ۲۲ روزه می‌خورد.
امروز غزه و فلسطین مظهر روشن کردن حریت است و آفرین بر شما که در این کاروان هم سفر مردم فلسطین هستید چیزیکه مهم است این است که فلسطین باید آزاد شود و البته سرزمین فلسطین تکه‌تکه نیست از بحر تا نهر است و فلسطینیان‌‌ همان جغرافیا را می‌‌خواهند و آن روز خواهد رسید که فلسطین خواهد شد.
وی با آرزوی موفقیت برای کاروان الی بیت‌المقدس تصریح کرد:
حرکت شما صادقانه و حرکتی انسانی و اسلامی است و امیدوارم همه موفق شویم که در مسجد‌الاقصی نماز بگذاریم.
واضح است که شورای اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مرجع تصمیم گیری ملت ایران برای کاروان جاذبه‌های زیادی داشت وازاینکه اعضای پارلمان ایران در پشت حمایت قضیه فلسطین‌اند، برای همه اعضای این کاروان دارای اهمیت خاصی بود.
روشن است که انقلاب اسلامی ایران دارای فراز‌های حساس وقابل توجهی است. یکی ازاین ویژگی هاهمانا اشغال سفارت آمریکا که سپس نام لانه جاسوسی را به خود گرفت، می‌باشد. این محل توسط دانشجویان خط امام در نخستین روز‌های انقلاب اسلامی ایران تسخیر شد و آن کار سبب گردید که فصل نوینی در سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمریکا گشوده شود. فصلی که سراپا بامبارزه و مقاومت دربرابر زورگویی‌های آمریکا در سطح جهان وبه ویژه دربرابر کشور‌های اسلامی است. کاروان از این محل دیدار به عمل آوردند و ازاین واقعه تاریخی که نسل انجام دهنده آن به پیری گراییده‌اند، ‌دیدار آموزنده‌ای داشتند.
درآغاز این دیدار حسین شیخ الاسلام دبیر و رئیس کمیته عالی کاروان جهانی الی بیت المقدس در ایران با بیان اینکه حرکت‌های مردمی در دنیا برای آزادی فلسطین ارتش‌های بدون سلاح هستند، گفت: انقلاب‌ها در سده‌های اخیر ازطرف اقشار مختلف رهبری شده است اما انقلاب اسلامی ایران و انقلاب‌های اخیر از سوی همه اقشار مورد حمایت است و به نوعی صد درصد مردمی است.
وی حرکت جهانی کاروان الی بیت المقدس را نمونه عالی از حرکت‌های مردمی دانست و گفت: امیدوارم این کاروان با حرکت خود رژیم صهیونیستی را سرنگون کند.
شیخ الاسلام با بیان اینکه اگر ما بر ضد رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنیم در راستای عدالت طلبی است تصریح کرد: حرکت شما راه جدیدی جدیدی است که مردم ایران در ۳۳ سال پیش با قدم زدن در آن توانستند به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برسند. همچنین مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در ادامه همایش تقدیر از اعضای کاروان جهانی الی بیت المقدس، با بیان اینکه حرکت این کاروان در هفته‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و نتیجه گرفته، گفت: مطمئنم حرکت شما در آینده دنبال می‌شود.
آقای علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت:
بعد از انقلاب‌های عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا، امید به آزادی فلسطین زیاد شده است.
وی با اشاره به عظمت حرکت‌های مردمی در دنیای اسلام افزود: از ابتدای حرکت انقلاب اسلامی در سال ۴۲ که امام خمینی (ره) حرکت خود را آغاز کردند بحث آزادی ایران و بازگرداندن ارزش‌ها و تمدن اسلامی به موازات آزادی فلسطین مطرح می‌شد.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بعد از آن سفارت فلسطین راه اندازی شد و هنوز هم این سفارتخانه در تهران دایر است.
وی افزود: پس از ۳۳ سال از اخراج اسرائیل از ایران، پارلمان مصر چندی پیش و بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه به قطع روابط با اسرائیل رای داد و این از نتایج بیداری اسلامی است.
ولایتی با اشاره به تلاش سازمان ملل و حامیان رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، گفت: بیداری اسلامی موجب شده تا کشورهای جهان سوم و تحت سلطه در خاورمیانه به سرعت آزاد شود.
وی افزود: اقدامات کاروان جهانی الی بیت المقدس در هفته‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و مطمئن هستم در آینده از سوی دیگر مسلمان‌ها دنبال می‌شود.
وی یکی از مهم‌ترین نتایج بیداری اسلامی را پایان رژیم‌های دیکتاتور خاورمیانه و شمال آفریقا دانست و تاکید کرد: مردم به دنبال ارزش‌های اسلامی و جریان‌های اسلامگرا هستند.
ولایتی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه تحولات منطقه ریشه عمیق در اعتقادات مردم دارد، گفت: معتقدم در آینده امت اسلامی یکی از قطب‌های مهم جهان است.
ممکن نیست که حرکتی به این گستردگی در کشوری که با همه توان درپشت ملت فلسطین ایستاده است، اتفاق بیفتد ولی از دید ارشد‌ترین مقام رسمی آن کشور به دور بماند وخود مستقیما وارد آن نگردد. ازاین رو این کاروان فرصت یافت تا با رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز ملاقاتی داشته باشد. دراین ملاقات این کاروان توسط رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران خوش آمدید گفته شد و مواضع جمهوری اسلامی وحقانیت داعیه فلسطین توضیح گردید. دراین دیدار از روی بسا از نیات شومی که رژیم صهیونیستی و آمریکا حامی آن نسبت به کشورهای اسلامی ونیز برعلیه مقدسات اسلامی دارند، پرده برداشته شد و نیز در رابطه به مواضع ملت‌های اسلامی وتکالیف آنان درقبال قضیه‌ای به اهمیت موضوع فلسطین اشارت رفت. احمدی‌نژاد در این نشست با بیان اینکه کاروان الی بیت المقدس اقدامی تاریخ ساز است، با طرح این سوال که چرا مساله فلسطین اینقدر مهم است و دیگر مناطقی که در طول تاریخ اشغال شده‌اند اهمیت نداشتند، گفته است که مسئله فلسطین دعوای یک قوم با یک قوم نیست، دعوای پیروان ادیان پیامبران نیست، دعوای یهودی ـ عربی نیست بلکه دعوای حاکم شدن بر جهان و مدیریت جهان است.
وی با اشاره به سلطه طلبی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اشغال فلسطین اشغال یک نقطه از جهان نیست، افزوده است که اشغال فلسطین نقطه کلیدی تسلط بر همه دنیاست.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه اشغال فلسطین ادامه برده داری و استعمار است، تاکید کرده است که هدف‌‌ همان هدف قبلی است اما فلسطین چهار راه جهان و مرکز بعثت پیامبران و مرکز انرژی است و از روز اول اشغال فلسطین معلوم بود که به دنبال تسلط بر کل جهان هستند.
وی همچنین مسئله دو دولت یهودی ـ فلسطینی را یک حیله بزرگ دانسته و تصریح کرده است که موجودیت اسرائیل حتی در یک وجب خاک فلسطین نامشروع است.
رئیس جمهور کاروان الی بیت المقدس را اشعه نوری در ظلمت و تاریکی دانسته و افزود که این کاروان راه را به ملت‌ها نشان خواهد داد. داک‌تر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد دروغ پردازیهای غرب که به بهانه‌های مختلف ثروت مسلمانان را می‌ربایند چنین گفت: همه شعارهای حقوق بشری، دمکراسی خواهی و به ظاهر انسانی و عدالت طلبانه و آزادی خواهانه دولت‌های غربی به محض رسیدن به مرز فلسطین به فراموشی سپرده شده و به ورطه تعطیلی کشیده می‌شوند. سالانه ده‌ها میلیارد دلار از ثروت اروپا و آمریکا به جیب صهیونیست‌ها ریخته می‌شود تا اشغالگری رژیمی جنایتکار و بخشی از سرزمینی که فقط ۱۲۷ هزار کیلومتر مربع یعنی به اندازه مساحت یکی از استانهای متوسط ایران، مساحت دارد، تداوم یابد.
کاروان که در روزهای آخرین خود در تهران به سر می‌برد با دیدار با رئیس جمهور ایران بیشتر به عمق اهمیت موضوع فلسطین وارد گردیده و فرصت خوبی به دست آوردند تا دید گاه‌های کشور جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک و بدون سروصدای رسانه‌های غربی خود بشنوند و خود قضاوت کنند.
البته کاروان توانستند تا در فرصتی کوتاهی که در تهران داشتند این اقامت را غنیمت شمرده به ویژه آنانیکه برای اولین بار از این کشور دیدن به عمل می‌آوردند، از جاذبه‌های فرهنگی و باستانی این شهر نیز بازدید کنند که طبعا خاطرات به یاد ماندنی برای آنان از خود برجای خواهد گذاشت.
درست خوشبختانه که شهر تهران میزبان چندین سازمان حامی ومدافع حقوق فلسطینیان است. این سازمان‌ها که متشکل از مردم مسلمان و انقلابی ایران است، ‌ از دیر باز در راستای حمایت از مردم فلسطین مصدر خیرات و برکات زیادی گردیده‌اند ونیزاین سازمان‌ها درشرایط بس دشوار از ملت فلسطین حمایت‌های همه جانبه وگسترده‌ای به عمل آورده‌اند. این سازمان‌ها را شما می‌توانید به وفور در تهران بیابید. افزون براین بسا از سازمان‌های فلسطینی دیگری نیز‌اند که هریک درراستای تنظیم امور مربوط فلسطین مصروف فعالیت‌اند. بازدید از این سازمان‌ها برای کاروان جزء اساسی‌ترین برنامه‌هایی بود که از سوی تنظیم کنندگان جزءبرنامه‌ها گردیده بود.
در تاریخ ۲۹ برج حوت شاخه آسیایی کاروان که درتهران به سرمی برد با این سازمان‌ها ملاقات مفصل ومبسوطی داشت که طی آن ضمن اینکه مورد تقدیر این سازمان‌ها قرار گرفتند خود نیز پیام این کاروان را برای سازمان‌های یاد شده رسانده و این اطمینان را دادند که جهان اسلام و همه آزاده‌های دنیا با ملت فلسطین‌اند و ازاین ملت و از این امت حمایت می‌نمایند. اعضای این سازمان‌ها نیز این کاروان را خیلی با اهمیت خواندند و از اینکه همه این گروه از سراسر دنیا این شجاعت را به خرچ داده‌اند وآماده پذیرش این همه ریسک و خطرشده‌اند از آنان تشکری کرده و این حرکت را یکی از بهترین و کوبنده‌ترین مشت به دهن اشغالگران صهیونیستی خواندند.
از خراسان قدیم تا شام باستان

هوای دیدن دمشق شاید از دوست داشتنی‌ترین آرزوی هرمسلمانی باشد، هرکسی که دلداده فرهنگ وتمدن اسلامی است در عرصه دعوت اسلامی نمی‌تواند ازکنار این شهر باهمه تاریخ پرغوغای آن خاموش عبور نماید
دراین شهر، داستان‌های زیادی نهفته است. انگار که شکوه و جلال خلافت اسلامی از کنگره‌های بناهای قدیمی آن شهر می‌بارد. اما سیمای دیگری نیز از این شهر هر از گاهی در پیش دیدگان دل، خود نمایی می‌کند… آنچهره قهرمانانی است که از تربت آنان بوی کربلا می‌آید… از خاک آنان عطر شمشیر علی و شمیم خون حسین را می‌توان بویید… آن سو‌تر در گورستان قدیمی شهر… بزرگان «اسلام» سر در نقاب خاک کشیده‌اند… هی!… آهسته پا گذار!… هشدارکه دردل این تیره دل دُر و گوهری از تبار سینه‌های پاک اصحاب محمد صلی الله علیه وآله وسلم خفته است… ادب دار که در این زمین و در این پهنه باید آهسته گام بزنی!… نکند که به این حریم قدسی بی‌ادبی از تو سربزند… دراینجا آن عزیز دل نبی اکرم (ص) زینب کبری (رض) خفته است… دراین فضا آوای ملکوتی بلال (رض) گوش‌های جان را نوازش داده است… در اینجا آن صحابی جلیل القدر ابودرداء (رض) و همسران پیامبر گرامی‌ام حبیبه و‌ام سلمه رضی الله عنهما نیز خفته‌اند در اینجا برق‌های درخشان شمشیر خالد بن ولید (رض) لرزه برتن رومیان افگنده است… هشدار واندک با تأنی قدم بردار!…
عصر بود… از آنجا برگشته بودیم… انگار که پاره‌های دلمان درآن گورستان برجای می‌ماند… اشکی فروغلتید و ما هم بیرون رفتیم
آنسو‌تر صلاح الدین ایوبی
صلاح الدین ایوبی نامی است که اگر کسی در تاریخ جهان اسلام و در تاریخ قرون وسطای اروپا مطالعه‌ای گرچند ا ندک داشته باشد، به آن سرمی خورد.
مردی که به این نام یاد می‌شد، از تبارمملوک‌ها بود و درتاریخ طرفداران و دشمنان زیادی داشته است. صلاح الدین ایوبی در تاریخ اسلامی ونیز از دید‌گاه منصفان عالم مردی دلیر در عین حال درکمال انسانیت بوده است. او برای اسلام زیست وهم درراه این دین شمشیر زد او توانست تا سرزمین‌های اسلامی را از لوث اشغال وتسخیر صلیبی‌ها نجات بخشد. او بعد از نود سال ریکورد اشغال صلیبی‌ها را شکست وبیت المقدس را رهایی بخشید. او تا این کره خاکی به گرد خورشید سوزان به دوران است صلاح الدین ایوبی چون ستاره‌ای پرفروغ در آسمان به اندازه آفتاب طلوع وغروب می‌کند. از دید‌گاه مخالفان و آنانی که با او پیوسته جنگیدند آدمی سخت سر و سخت کوش و بی‌رحم شنا خته شده است. او همه صفات مردانگی را درخود به حدکمال داشت وهمواره به عنوان شخصیتی برازنده و به نقد گرفته شده است. از دید‌گاه نگارنده این سطور که در شرف زیارت این مرد به نام تاریخ اسلام قرار داشتم، شاید به یکی از آرزو‌های دیرینم می‌رسیدم. این صلاح الدین ایوبی از نگاه نگارنده این سطور خود صاحب یک مکتب است و خود دانشگاه بزرگی است. بسیار به جاست که جهان اسلام وکشور‌های اسلامی در دانشگاه‌های خود کرسی‌ای را برای صلاح الدین‌شناسی باید اختصاص دهند و این شخصیت تاریخی را از لای کتاب‌ها بیرون آورده ویکبار دیگر برای شناخت شخصیت جامع الاطراف آن کار‌های اکادمیک زیادی باید صورت گرفته ونیزدر این رشته اندیشه نیروی انسانی کشور‌های اسلامی را بارور ساخت.
به هر حال قرار بود که باید به سرزمینی که درفضای آن شمشیر صلاح الدین درخشیده است ونیز دامان کوه قاسیون که درآنجا آرام‌گاه صلاح الدین ایوبی است را ببینیم. اما صلاح الدین ایوبی در خانه قبر شایدهم از اینکه امت اسلامی در شهر دمشق چگونه به جان هم افتاده‌اند سخت به تنگ آمده باشد. او خیلی از این اختلافات در زندگی خود رنج می‌برد وازاینکه شمشیر مسلمانان به سوی هم برافراشته می‌شد، ناراض بود.
به هرحال ما دست کم اندک خویشی با صلاح الدین ایوبی و پیوندی نازک با این مرد را درخود احساس می‌کردیم، چه نام او گره با قدس خورده است وما نیز در خود احساسی با قدس داشتیم. این قدس دوستی شاید بتواند بزرگ‌ترین بذر دوستی این مرد عزیز در تاریخ را در دل ما جا داده باشد. ما روانه به سوی قدس شریف بودیم، شاید به نزدیک‌ترین نقطه‌ای به سرزمین فلسطین. این نزدیکی جغرافیایی بی‌گمان آرزو‌ها و خاطره‌های زیادی را هم برای ما زنده می‌ساخت وهم مارا برای آن روز‌های تاریخی وطلایی اندوهگین می‌ساخت… چرا اندوهگین نباید بود؟… ما از دیدگاه دین این اجازه رانمی دهیم تا به خانه یک همسایه اندک تجاوزی صورت گیرد- گرچند که این کار مصروفیت روزمره کشورهای اسلامی است- امایک مشت یهودی صهیونیستی خون خوار بیش از شصت سال است که خون یک امت را می‌مکد وصلاح الدینی ظهور نمی‌کند… بیش از نیم قرن است که یک مردی در جهان عرب ظهور نمی‌کند تا یک بار دیگر سنگی به سر این مار بکوبد وجهان را از شر آن خلاص کند. طرفه اینکه برخی از عناصر این سرزمین‌ها و این کشور‌ها هنوز هم با این مار سروکار دارند و هنوز که هنوز است با این مار بازی موش وگربه را پیش گرفته‌اند. دست کم حاکمان این امت دراین عصر میدان را برای آنانی که اراده کوفتن به سر این افعی را دارند اجازه نمی‌دهند تا جهان اسلام را از شر این موجود پلید برهانند… این امت اسلامی چرا این همه در گیر ودار‌های بی‌معنا گیر افتاده است که وقتی برای فکر کردن برای یک طرفه کردن این مشکل پیدا نمی‌کنند. این مشکل به حدی پیچیده وبغرنج گردیده است که اکنون که چندصدسال از جنگ‌های صلیبی سپری شده است اکنون خلف صلیبی‌ها – صهیونیست‌ها جای آنان را پرنموده و باز هم آن تاریخ خونین پی هم تکرار گردیده است. اکنون در قدس همه روزه اقدامات تخریبی برای ویران نمودن مسجد الاقصا ادامه دارد، اکنون سرزمین‌های اشغالی زیادی توسط اردوی تا دندان مسلح رژیم، به اقیانوس مناطق غصب شده کشانده وغرق می‌شود، اما اکنون دمشق میزبان خون است سوریه همه روزه فرزندان زیادی را قربانی می‌دهد، این خیلی درد ناک است… نه تنها که استخوان‌های صلاح الدین را در گورودر پای جبل قاسیون می‌لرزاند بلکه موی را بر بدن هر مسلمان با وجدان اسلامی راست می‌کند.
این افکار سخت اذیتم می‌کردم که ناگاه این صدای خلبان طیاره بود که مارا متوجه می‌ساخت که طیاره حامل ما که ازفرود‌گاه بین المللی امام خمینی (ره) از تهران برخاسته بود به فرود‌گاه دمشق نزدیک و نزدیک ترمی شد. درست لحظاتی بعد تپه‌های سرسبز ونیمه برف آلود دمشق نگاه ما را می‌ربود و این شهر زیبای تاریخی میزبان این مجموعه بود که از آسیا وارد این شهر به نیت سفر به سوی قدس شریف به راه افتاده بودند. وارد شهر دمشق ودر اقامت‌گاه خود منزل گرفتیم و تاریخ روز پنجم حمل سال ۱۳۹۱ هجری شمسی را نشان می‌داد.
فراموش نکنم که درفرود‌گاه دمشق از این کاروان عظیم که شاید در تاریخ معاصر اولین مورد منحصر به فرد باشد، از سوی مقامات دولتی سوریه پذیرایی به عمل آمد و نیز گروه‌های فلسطینی حق این حق‌شناسی امت اسلامی را با استقبال شایانشان ادا نمودند. دکتور خالد عبدالمجید رئیس جبهه مبارزه ملی فلسطین مسؤولیت تسهیلات این کاروان را به عهده داشت. این مرد،‌‌ همان گونه که در میدان مبارزه می‌درخشید در مروت وجوان مردی نیز سرآمد روز گار خود بود. ملت عزیز سوریه مصداق خوبی برای مروت ومردانگی بوده‌اند. این سوری‌ها واین فلسطینی‌ها درشجاعت وتهور دوروی یک سکه‌اند، چنانچه به چهره فلسطینی‌ها دقیق‌تر نگاه می‌کنی متوجه می‌شوی که این ملت نجیب وشریف به راستی که ارزش این را دارند تا درگهواره به آنان لقب قهرمانی داد؛ آخر بعد از شصت سال زنده نگه داشتن یک داعیه وتسلیم نشدن در برابر زور وزر وتزویر کار ساده‌ای نیست و نباید از کنار آن به تیزی عبور نمود.
روز یک شنبه ملاقات با نماینده مقام معظم رهبری ایران آقای آیت الله سید مجتبی الحسینی در سوریه تنظیم گردیده بود که در این میان نگارنده این سفرنامه به نمایندگی از این کاروان به سخنرانی پرداخته و اینکه این کاروان دارای چه ویژگی‌هایی است، بحث مبسوطی داشتم که همزمان به دوزبان عربی وانگلیسی ترجمه می‌شد. درآن سخنرانی به جا دانستم تا قدس را ملاک سنجش بقای حیات مسلمانان معاصر معرفی نموده و ازاین نگاه مسؤولیت مسلمانان به ویژه کشورهای همسایه این رژیم را مورد خطاب قرارداده برای آنان وانمود ساختم که اگر آنان برای ملت‌های مسلمانشان اجازه دهند به یقین که سرنوشت ملت فلسطین قبل از این هم می‌توانست که حل می‌شد. بنا براین ایجاب می‌کند که ادیان ابراهیمی می‌باید دارالانشایی ایجاد نمایند تا با تفاهم بین الادیانی بتوان همه امت‌های دنیا را متوجه خطرصهیونیست‌ها نمود وآنان را اجازه این نداد تا بیشتر از این با فتنه افروزی عالم را به کام یک جنگ خونین دیگری بکشند. نویسنده این سطور توضیح داد که این آمریکا با ید متوجه گردد که با این حمایت همه جانبه از این رژیم نمی‌تواند در تحت هیچ شرایطی در جهان اسلام شرایط بهره وری برا ی پذیرش خود پدید آورد. این همه جنایاتی که این رژیم درحق ملت مسلمان فلسطین وسایر ملت‌های اسلامی مجاور فلسطین انجام داده است، همه به حساب آمریکا واریز می‌شود واین به یقین که برای آینده آمریکا خطرناک خواهد بود. البته من به حیث رئیس هیأت افغانستان افزودم که این حرکت به اساس تقوا و اخلاص به راه افتیده است و به هدفی که به خاطر آن تشکیل گردیده است پابند و باورمند باقی خواهد ماند. در ضمن این ملاقات از توطئه‌های جهانی علیه اسلام و مسلمانان از توهین آمریکایی‌ها به اجساد درافغانستان و نیز از رویداد قرآن سوزی در پایگاه نیرو‌های آمریکایی یادآور گردیده و از اینکه ملت افغانستان دربرابر این توطئه‌ها آگاهی کامل دارد، شبهاتی که برخی‌ها نسبت به مردم افغانستان داشتند را، زدودم.
این دیدار در نوع خود از بی‌سابقه بود، زیرا برای اولین بار بود که از کشور افغانستان و از دولت افغانستان در آنجا به صورت فعال نمایندگی صورت می‌گرفت. از این رو اشتراک هیأت افغانستان به صورت گسترده‌ای در مطبوعات دمشق وطرفدار ملت فلسطین انعکاس درخشانی داشت و آنانی که از جهان اسلام وغیرمسلمانان دراین کاروان اشتراک ورزیده بودند استقبال درستی نموده وازاین زاویه هیأت افغانستان سخت مورد عنایت اشتراک کنندگان دراین همایش قرار گرفت. به راستی که دراین همایش این بیرق افغانستان همواره در اهتزاز بود و از اینکه ملت مومن افغانستان با همه سابقه خدمات وفداکاری‌های خود بزرگ‌ترین خدمت را هم به مسلمانان و هم به مردم جهان در رابطه به نجات جهان از شرکمونیزم انجام داده‌اند، تا این لحظه در قضیه حساس فلسطین یک چنین موقفی نگرفته بودند، جای سوال زیادی داشت واکنون اشتراک هیأت افغانستان دراین کاروان عمق علاقه مردم افغانستان به ملت ومردم فلسطین ونیز برای بازیابی قدس شریف را نشان می‌داد.
بازدید از خیمه نشینان فلسطینی نیز جزء از برنامه‌ها بود، این خیمه نشینان بیش از نیم قرن است که در هوای باز زندگی به سرمی کنند و همه عالم از بی‌سرپناهی آنان اگاهی دارد و هر از گاهی این درد جانکاه قلب انسان‌های آزاده دنیا را به درد آورده و دروغ بودن هلوکاست یهودی‌ها را به نمایش می‌گذارد. زیرا اگر کسی آزاری کشیده باشد هیچ گاهی خود دست به آزار دیگران نمی‌زند، چه برسد به اینکه به کشتار دیگران دست بیازد.
ویژگی‌های کاروان جهانی به سوی بیت المقدس:
از همه قاره‌های جهان شخصیت‌های آزاد اندیش آمده بودند، از آمریکا، ‌ از شرق دور، از اروپای غربی، از افریقا و به صورت گسترده از کشور‌های آسیایی… زمانی که آدم می‌بیند که اکنون این همه وجدان‌های آزاده دنیا هنوز بیدار‌اند و این وجدان‌های آزاده با قبول همه مشکلات خطرمی پذیرند ومی آیند تا به ندای حق طلبی ملت فلسطین لبیک بگویند؛ خیلی نوید دهنده است… چه روزی فرا خواهد رسید تا این دنیا طی یک وفاق بین المللی مشتی به دهن ارباب باطل بزنند وجای ابلیس برای همیش خالی شود. طرفه اینکه در این کاروان یک گروه خاخام‌های یهودی ضد اسرائیلی هم دیده می‌شد که از نیویارک آمده بودند. این گروه یهودی کارت‌های روی سینه‌شان چسپانده بودند که روی بیرق رژیم صهیونیستی علامت نفی وچلیپا زده بودند و شعار‌های یهودیت ضد صهیونیستی را نشان می‌داد. این خیلی جالب بود و از اینکه این رژیم خود آله دست استکبار است و دین کلیمی‌ها را دزدیده است، خیلی جالب بود. در بلوتن خبری‌ای که از سوی این خاخام‌های یهودی درآمریکا به نشر می‌رسد، وآن را با خود داشتند، نوشته شده بود که اگر این اعراب هم موجودیت این حکومت رابپذیرند آنان به این رژیم اعتراف نخواهند کرد و این رژیم تا ابد غیر مشروع باقی خواهد ماند. اشتراک این گروه یهودیان ضد صهیونیزم، برا ی آنانی که درباب تاریخ ودر باب فلسفه ادیان کارمی کنند خیلی جالب است. چه رژیمی که این همه خودرا در قالب‌های مختلف به عنوان کشور یهودی وتن‌ها کشوری که از حقوق این ملت دفاع می‌کند، جازده است، تا اکنون نتوانسته است تا مورد قبول یهودیت دنیای معاصر قرار گیرد. البته در این کاروان مسیحی‌های زیادی نیز اشتراک داشت، این مسیحی‌ها از گوشه وکنار جهان اینجا به هم رسیده بودند و از نحله‌های مختلف مسیحیت نمایندگی می‌کردند. اشتراک مسیحیان این حقیقت را می‌رساند که حمایت‌های همه جانبه غرب از رژیم منفور اسرائیل تنها در اثر لابی گری‌های یهود در آمریکا، به ثمر نشسته است والا اگر وجدان‌های آزاده دنیا از ارعاب وتهدید صهیونیست‌ها تهی باشند بدون شک که مردم مغرب زمین تا این حد به آدم کشی و خون ریزی علاقه‌مند نبوده ونیز بیشتر از این خون انسان‌ها را نخواهند ریختاند. البته باید واضح ساخت که صهیونیست‌ها برای هیچ کیش وآئینی حرمت را باقی نگذاشته و همواره در نقض حق همه پیروان ادیان کوتاهی نکرده‌اند.