---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۳/۰۶/۲۴

گزارش همایش تجلیل از روز جهانی قدس زیر نام (ایستگاه معراج) کابل 28/7/1385 هـ ش

بر مبنای تعهد به حمایت از کیان اسلامی قدس شریف وهویت اسلامی فلسطین و احیای روحیهء همدردی میان ملت مسلمان افغانستان وملت مسلمان وبرادر فلسطین وبرای برملا سازی اعمال جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در حق ملت های فلسطین ولبنان گردهم آیی بزرگی از سوی نهضت اسلامی افغانستان تدارک دیده شد واجلاس بزرگی به اشتراک صد ها تن منعقد گردید این همایش که به هدف تجلیل از روز جهانی قدس در آخرین جمعه مبارک رمضان برای نخستین بار در افغانستان به راه افتاده بود بیشترینه سعی برین داشت که اجحاف وحق تلفی در حق ملت مظلوم فلسطین را برجسته نموده ونقش بحران وتنش شرق میانه در امور کشورها به خصوص افغانستان نشانی گردد.

درین گردهم آیی که از لایه های مختلف کشور چون احزاب سیاسی ، کارمندان دولت ، محصلین دانشگاه ها ، علماء متنفذین واعضای پارلمان کشور وشوراهای ولایات حضور به هم رسانیده بودند از سخنان سخنرانان با نعره های الله اکبر به گرمی استقبال کردند وشعار های مرگ بر اسرائیل ومرگ بر امریکا را سر دادند.
منطق این همایش طوری تدوین شده بود که از لحاظ امنیتی هیچ گونه تخریشی برای امنیت ایجاد نگردیده و در یک فضای آرام معضله فلسطین ، ابعاد بدبختی ها وسیاست های سرکوب گرانه ، رژیم غاصب به بررسی گرفته شد.
لوگوی همایش حاوی نماد دینی قدس شریف ونماد مقاومت مردم مسلمان فلسطین وهمچنین جنایات رژیم غاصب اسرائیل وحامیان اصلی اش امریکا وانگلیس را نشان می داد که از پرچم آنها دود آتشین بسوی مسجد الاقصی شعله ور بود ولی آنسوی لوگو پرچم امریکا را که با تبر دست مسلمان قطع شده بود دیده می شد. واین لوگو در عقب پنل قرار داشت وشعار های مرگ بر امریکا ومرگ بر اسرائیل ، ما آزادی قدس را می خواهیم و... زینت بخش حول وحوش محفل بود.
این همایش نخست به ساعت 2 بعد از ظهر با تلاوت قرآنکریم آغاز گردید وسپس معرفی برنامه ذریعه آقای نگاه ارایه شد و اولین سخنرانی توسط آقای سید محمد علی جاوید عضو پارلمان کشور انجام یافت که حاوی نکات ( آجندای رژیم وبرنامه های توسعه طلبانه آن در منطقه ) بود.
دومین سخنران مجلس آقای انجینر احمد شاه احمد زی صدر اعظم سابق کشور بود وموضوع سخنرانی ایشان که از قبل تهیه دیده شده بود به این عنوان ( مروری بر تاریخ سر زمین فلسطین وسابقه حاکمیت عرب واسلام بر آن ) ارایه شد.
سخنران سوم جلسه جناب مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای ولایتی کابل بود که موضوع سخنرانی ایشان (سکوت مسلمانان در باب یهودی سازی قدس شریف) را احتوا می نمود.
سخنران چهارم مجلس جناب آیت الله عبد اللطیف سجادی یکی از شخصیت های دینی کشور بودند عنوان مقاله آنها که از قبل نامیده شده بود توضیح وتجلیل از روز جهانی قدس بود که به بحث گرفته شده ودر همه ابعاد آن صحبت صورت گرفت.
سخنران پنجم آقای داوود سلیمان خیل یک تن از دانشگاهیان بود که مقاله یی را جهت سرکوبی رژیم غاصب اسرائیل به زبان عربی به خوانش گرفتند وسپس سخنران ششم آقای مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان وهمچنان رئیس کمیسیون برگزاری مراسم روز جهانی قدس بودند.
البته مقاله یی را که ایشان نگاشته بودند وبه خوانش گرفتند مقاله محوری کنفرانس بود که عنوان آن ( بعد دینی وسیاسی قدس واثر گذاری اشغال آن بر کل جهان اسلام ) بود.
به همین ترتیب سخنران هفتم آقای فرزام یکتن از جوانان دانشگاهی در رابطه به مشترکات دینی وفرهنگی میان افغانستان وفلسطین به بحث نشستند.
در مرحلهء هشتم نوبت سخنرانی به جناب آیت الله العظمی محمد آصف محسنی رسید که ایشان در رابطه به بعد جهانی قدس وشناخت ماهیت رژیم اسرائیل ، درک ملت های مسلمان از اهداف حامیان رژیم در منطقه وکشور های اسلامی به بحث گرفتند.

سخنران آخر آقای کشاف بود که ایشان در رابطه به آگاهی دادن نسل جوان به پیشینهء دینی وفرهنگی بیت المقدس ومراحل غصب آن پرداختند ، در پایان این همایش قطعنامه یازده ماده یی به تصویب رسید و در آن محفل قرائت گردید.