---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۴/۰۴/۲۲

روز جهانی قدس 1394 در افغانستان

اهمیت روز جهانی قدس
مردم مسلمان افغانستان بنا به وجیبه دینی، انسانی و الهی شان بیش از چند دهه در طول تاریخ اشغال فلسطین و مخصوصا قدس شریف توسط صهیونیست جهانی، با شیوه های مختلف از مبارزات برحق و آزادیخواهانه برادران مسلمان شان در فلسطین حمایت نموده اند.
با پیروزی نظام جمهوری اسلامی در ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خمینی (ره) و با اعلان جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روزجهانی قدس در سال 1358 با هدف همبستگی ملت های آزاده جهان با مردم مظلوم و رنجدیده فلسطین و توجه این ملت ها بسوی بیت المقدس قبله اول مسلمین که همچنان تحت سیطره صهیونیزم جهانی است و قرار دادن مشکلات  فلسطین در محور کانون توجه جهانیان، مخصوصا ملل مسلمان، حمایت از مردم فلسطین و بیت المقدس رنگ و وجهه تازه ای گرفت و این حمایت ها در مقیاس وسیعتری صورت گرفت

مسلما باید گفت تجلیل از روز جهانی قدس شریف،  سنت دیرپایی است که با پیشینه مبارک خود در دل مومنان جا دارد و این روز در واقع مظهری برای اندیشه آنانی است که بابت دین، دلواپسی دارند و مسایل اسلام دغدغه خاطر آنان است. شاید این پرسش بی جای نباشد تا مطرح گردد که روز جهانی قدس از چه بار و تفکری برخوردار است که در طی این همه سال ها گرد زمان نتوانسته تا سیمای آن را بپوشاند و از ارزش آن بکاهد؟ پاسخ روشن است، روز جهانی قدس از یک حمایت روحی و معنوی ای برخوردار است که این روز را از سایر روز های قرار دادی در تقویم های رسمی کشور ها متمایز می سازد.
این معنویت البته برگرفته شده از کتاب الله قرآن مجید است، پس این رابطه قدس شریف با کتاب الهی است که این سرزمین را در دل همه اهل ایمان تا این اندازه گرامی داشته است. پس لازم است تا بدانیم که دل اهل ایمان در هرکجای جهان اسلام با همه اختلاف رنگ ونژاد، از شش دهه به این سو درآتش اندوه قدس شریف سوخته است و درد های فلسطین اسیر، قلب مومنان را آسیب رسانده است.

جهان اسلام و روز جهانی قدس
ما دوتا جهان اسلام داريم، جهان اسلام رهبران و فرمانداران كشورهاي اسلامي و جهان اسلام ملت ها و به اصطلاح رساتر امت اسلامي، جهان اسلام دسته اول بيشترينه با استكبار جهاني سر و سري دارند و طرفه اينكه حاكميت آنان در كشورهاي اسلامي بيشتر براي استعمار حياتي است تابراي مردم كشورهاي تحت فرمان اين دست حاكمان، اين حاكمان كه باكمال تأسف اكثريت مرزهاي فلسطين را در دست دارند بيشتر براي امنيت رژيم صهيونيستي مي‌انديشند تا به رهايي قدس شريف. اما دستة دوم، امت اسلامي راه روشني دارد و به چيزي كمتر از نجات قدس و نابودي اسرائيل راضي نيست، اين امت ياراي نجات قدس را داراست، چه هم اكنون بسان آتشفشاني رو به بالا در غليان است و در نخستين انفجار آن كار را يكسره خواهد كرد.

شورای فرهنگی حامیان قدس شریف و روز جهانی قدس
شورای فرهنگی حامیان قدس شریف افتخار دارد تا در عرصه پیوند خواست های مردم افغانستان با قبله نخست آنان در خدمت مردم شریف و مؤمن افغانستان قرار داشته است. این شورا که از آغاز قدس گفته است از خداوند التجا دارد تا به معیت مردم مسلمان خویش این راه تا آخر که همان آزادی قدس شریف است به پیش برود و به یقین که چشم امید دین وملت به سوی ملت های متدین، مسلمان ومومن می باشد تا با قدم و قلم خود این صف را فشرده تر ساخته تا ساحت اقصا از لوث صهیونیزم مطهر گردد. این شورا با درک حساسیت های موجود جهان  که اهم این مسایل را میتوان به استقرار جریانهای اسلامگرا در کشورهای اسلامی و حمایت همه جانبه از مقاومت فلسطین از یک سو و نواخته شدن ناقوس فروپاشی نظام سرمایه داری از سوی دیگر و همچنین شدت گرفتن تظاهراتهای اعتراضی در داخل جامعه صهونیستی بر علیه بی عدالتی و تبعیض و مفاسد اقتصادی رهبران اسرائیل دانست که با لحاظ کردن تمامی این موارد می توان گفت آزادی قدس شریف به زودی اتفاق خواهد افتاد و  به زودی ما سرزمینهایی فلسطین را آزاد شده خواهیم دید و چیزی به نام «اسرائیل» در جغرافیای سیاسی جهان وجود نخواهد داشت و چرخ گیتی آهسته آهسته در تغییر خواهد بود وقطعا آن روز دور نیست که طومار این رژیم دیگر برای ابد درهم پیچیده شده و به زباله دان تاریخ بیفتد.

عملکرد شورای فرهنگی حامیان قدس شریف در روزجهانی قدس 1394
این شورا به سان سالهای گذشته حتی بیشتر از آن و با درک حساسیت های موجود و مخصوصا تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی از زمین و هوا به غزه وهمچنان در برابر سکوت معنی دار نه تنها مجامع بین المللی و داعیه داران حقوق و کرامت انسانی و مخصوصا سردمداران بعضی از کشورهای اسلامی – عربی تلاش نمود تا روزجهانی قدس 1394 شکوه و طراوت بیشتر داشته باشد. بدین منظور عرصه های فعالیت این شورا را موضوعات زیر تشکیل میداد:
الف: دید وبازدید مسوولین این شورا دوهفته قبل از روز جهانی قدس با امامان مساجد، شوراهای اجتماعی، فرهنگی، مدارس، حوزه های علمیه، متنفذین و... در ساحاتی چون کارته نو، واصل آباد، افشار، دارالامان، کارته پروان، خیرخانه، 500 فامیلی، قصبه، دشت برچی، شهرک امید سبز، چهار قلعه و... برای مشارکت گسترده مردم در روز جهانی قدس با توجه به حساسیت این سال و کشتار سیستماتیک مردم بی دفاع غزه وهمچنان سکوت ننگین و بی شرمانه بعضی از کشور های اسلامی در قبال این جنایات.
ب: توسعه تبلیغات در جهت نشان دادن اهمیت تاریخی روز جهانی قدس، اندیشه های بلند امام خمینی (رح) و حضرت آیت الله خامنه ای در ارتباط به ضرورت اتحاد جهان اسلام و قضیه فلسطین، مظلومیت ملت مسلمان فلسطین، سکوت بعضی از کشورهای اسلامی- عربی در تبانی با استکبار و رژیم اسرائیل. که در دوبخش صورت گرفت یکی چاپ بنر، بروشور و... دوم فراخوان و اعلامیه و ارسال آنها به اکثر رسانه ها مخصوصا خبرگزاریها.
ج: حضور فیزیکی در روز جهانی قدس، به دلیل در محور قرار گرفتن «شورای فرهنگی حامیان قدس شریف» وایجاد ستاد مشترک برگزاری روزجهانی قدس 1394 تیم های مردمی دعوت شده از سوی شورای فرهنگی حامیان قدس شریف که قبلا با دیگر نهادها هماهنگ شده بودند، از محور های شرق وغرب کابل یکجا و با هماهنگی کامل دیگر اقشار و نهادها از  مبادی و مسیرهای مختلف حرکت نموده و در محل برگزاری محفل تجمع نمودند.

تظاهرات با انتقاد شدید از جامعه جهانی علیه جنایات اسرائیل ادامه یافت
راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همزمان با دیگر کشورهای اسلامی، با حضور علماء، شخصیت های علمی فرهنگی؛ رهبران جهادی، اساتید دانشگاه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم شریف و متدین اعم از زن و مرد و پیر و جوان  شهر کابل تجلیل شد. 
در این مراسم با شکوه هزاران تن از شهروندان متدین و روزه دار شهر کابل با شعار "مرگ بر اسرائیل، مرگ بر امریکا،  مرگ بر داعش"، نفرت و انزجار خویش را از جنایات رژیم اسرائیل و صهیونیست های غاصب  و مزدوران شان علیه مردم مسلمان و بی دفاع فلسطین، غزه، عراق، سوریه، یمن و بحرین اعلام کردند. 
شرکت کنندگان در این راهپیمایی با شعارهایی نظیر زنده باد مردم فلسطین، مرگ بر رسانه های غرب گرا، زنده باد اسلام، حمایت جدی خویش را از مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین اعلام کردند.
مظاهره کنندگان با تجمع در چوک شهید مزاری راهپیمایی خویش را  در مسیر کوته سنگی الی پارک کابل آریانا ادامه دادند. 
سخنرانان این گردهمایی که به مناسبت روز جهانی قدس برگزار شده بود پیرامون موضوعات مختلف صحبت نموده و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند و خواهان آزادی هرچه زودتر قدس شریف از دست صهیونیست ها شدند.
همچنین اشتراک کنندگان در این مراسم جنایات داعش در سوریه، عراق، جنایات رژیم آل خلیفه در بحرین و آل سعود در یمن و کشتار مسلمانان برما(میانمار) را محکوم کردند.
سخنرانان، مقام شهدای ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک را گرامی داشته جنایت طالبان در این ولسوالی را محکوم کردند.
این مراسم با صدور قطعنامه ای 8 ماده ای  از سوی مظاهره کنندگان پایان یافت.
در قطعنامه آمده است که مردم مسلمان افغانستان با قلوب سرشار از معنویت و صفای باطن با اشتراک در روز جهانی قدس به ندای "هل من ناصر ینصرنی" ملت مظلوم فلسطین لبیک گفته و با فریاد رسا، برائت و انزجار خود را از رژیم منفور صهیونیستی و حامیان بین المللی آن اعلام می نمایند.
در قطعنامه روز جهانی قدس، روزی خوانده شده که امواج خروشان و توفنده امت بزرگ اسلام، جهت نفی و محو رژیم جعلی صهیونیستی است.
اشتراک کنندگان در این مراسم، آزادی قدس شریف نخستین قبله مسلمانان و رهایی ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین را وجیبه دینی و انسانی خویش دانسته و آمادگی همه جانبه خود را در راه تحقق آرمان سترگ و والای فلسطین بعنوان جهاد مقدس اعلام کردند.
قطعنامه کشتار، نسل کشی، محاصره غیر انسانی، تخریب بناها، یهودی سازی سرزمین اشغال شده و به اسارت گرفتن زنان و کودکان فلسطینی را توسط آدمکشان صهیونیزم محکوم کرده، از جهان اسلام و ملت های آزاده خواسته است که رژیم نامشروع صهیونیستی را تحت هیچ شرایطی به رسمیت نشناسد.
مظاهره کنندگان همچنین از عموم نهادهای دولتی و غیر دولتی و قاطبه مردم افغانستان خواستند تا در جهت اخوت اسلامی و همبستگی ملی تلاش کنند.
اشتراک کنندگان به نمایندگی از ملت افغانستان، کشتار مسلمانان در سراسر دنیا و منطقه از جمله میانمار را محکوم کرده و از دولت افغانستان مجدانه خواستند که موضعش را بعنوان یک کشور اسلامی در برابر کشتار سیستماتیک مسلمانان از سوی رژیم های غیر  انسانی اعلام دارند.
در قطعنامه در خصوص دشواری و شکنندگی وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی و ثبات در کشور از دولت وحدت ملی خواسته شده است بیش از این در لاک بی تفاوتی پنهان ننموده و هر گونه مماشات و مصلحت اندیشی های سیایس و کاذب را که قطعاً مغایر با واقعیت و مطالبات بر حق مردم است را کنار  بگذارند.