---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۹/۰۳/۰۳

کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت چهل و یکمین سالروز «روز زمین» در دفتر مرکزی نهضت اسلامی افغانستان

گفتنی است که فلسطینیان هر سال، روز زمین را که یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی برای مصادره ۲۱ هزار دونم از اراضی الجلیل، المثلث و نقب در تاریخ ۳۰ مارس سال ۱۹۷۶ است، گرامی می دارند. در حادثه مربوط به مصادره اراضی الجلیل، مثلث و نقب در سال ۱۹۷۶ که با اعتراضات گسترده فلسطینیان مواجه شد، ۶ جوان فلسطینی به شهادت رسیدند و حال فلسطینیان هر ساله سالگرد این روز تاریخی را گرامی می دارند.

چهل و یک سال پیش رژیم صهیونیستی، تظاهرات  فلسطینی‌های ساکن در اراضی سال ۱۹۴۸ را سرکوب کرد. تظاهراتی که در پی اقدام رژیم غاصب و تروریسم صهیونیستی با مصادره هزاران مورد از دارایی‌های فلسطینی‌ها در منطقه الجلیل در سال ۱۹۷۵ میلادی شکل گرفت.  مشخص شد که صهیونیست‌ها قصد دارند طی ۲ مرحله منطقه الجلیل را به منطقه‌ای با اکثریت یهودی‌نشین تبدیل کنند. در پی آشکار شدن این نقشه شوم، فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ طی نشستی عمومی که در هجدهم ماه اکتبر سال ۱۹۷۵ در شهر الناصره برگزار کردند، دست به تشکیل کمیته دفاع از سرزمین‌های عربی زدند. پس از تصمیم رژیم اشغالگر اسرائیل به یهودی‌سازی شهر الخلیل، فلسطینی‌ها از سی‌ام مارس ۱۹۷۶ اعتصاب تاریخی خود را آغاز کردند و  راهپیمایی‌های اعتراض آمیز از هر گوشه و کنار به راه افتاد که با سرکوب رژیم صهیونیستی روبرو شد. در رویارویی با این اعتراض‌ها، اسرائیلی‌ها ۶ فلسطینی را به شهادت رساندند و همین روز، بعدها به روز زمین شهرت یافت.

نهضت اسلامی افغانستان گرامیداشت از «روز زمین» را در فلسطین اشغالی، تنها سمبل مقاومت مردم فلسطین و نماد تلاش آنان برای جلوگیری از تجزیه فلسطین، یهودی‌سازی آن و بازگرداندن آن به آغوش ملت همیشه پایدار فلسطین به شمار می آید.