---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۹/۰۳/۰۹

گزارش کنفرانس «کابل و قدس آیینه تمام نمای یک فاجعه»

همزمان با نکوهش و محکوم کردن مواضع ترامپ مبنی بر اعلان بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی – بدون در نظر گرفتن اصول، معاهدات، قطعنامه ها و منطق حقوقی حاکم بر روابط بین الملل- از سوی بسیاری از کشورهای مسلمان، در گوشه ای از این سرزمین پهناور اسلامی یعنی در افغانستان، نهضت اسلامی افغانستان روز پنجشنبه ۳۰ قوس ۱۳۹۶ کنفرانس یک روزه ای را با عنوان «کابل و قدس آیینه تمام نمای یک فاجعه» برگزار نمود.

نهضت اسلامی افغانستان باور دارد آنچه در کشورهای اسلامی مخصوصا در عراق، سوریه، یمن، فلسطین، میانمار، افغانستان و… بر مسلمانان می گذرد همگی از یک منبع سرچشمه می گیرد، در یک جا طراحی و سپس اجرا می شود و آن کاخ سفید است. بلی در پشت پرده این نمایش خونبار و وحشتناک که در کشورهای اسلامی در حال اجرا است به صراحت می توان رد پای امپریالیزم آمریکا و عوامل مزدور منطقه ای و فرا منطقه ای آن را دید.

به همین مناسبت و برای واضح تر شدن زوایای تاریک و نقطه کور این تراژدی در جهان اسلام و مخصوصا چگونگی ارتباط قدس با کابل، این کنفرانس با مشارکت علما، شخصیت های سیاسی و شهروندان کابل برگزار گردید.

کنفرانس با قرآئت آیاتی از قرآنکریم آغاز و پس از پخش سرود ملی آقای مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان و مشاور ریاست اجرائیه به عنوان اولین سخنران در مورد بحران در جهان اسلام گفت به یقین میدانیم که امروز برای مان چنان مسئله و مسئله هایی ایجاد نموده اند که به صورت قهری بایستی از داعیه های بزرگ امت اسلامی فاصله بگیریم، برای مان چنان مصیبت های دست و پاگیری آفریده اند که فرصت این را نداریم تا سربلند کنیم و به خود برسیم و از امت اسلامی حرف بزنیم.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان در مورد ارتباط قدس و کابل گفت مگر ما این را نمی دانیم که چه کسی برای ما این دام را تنیده است؟ مگر ما بی خبر از این هستیم که این وضعیت را چه کسی برای کشور و مردم ما ایجاد کرده است؟… همه این جا امروز برای این آمده ایم تا واضح بگوییم که همان دستی که خون در قدس می ریزد، همان دست است که هلمند و کابل و بلخ من و تو را به آتش کشیده است!… همان ترامپی که قدس را به سان هدیه ای برای صهیونیزم تقدیم می کند، به سان افعی زهرآلود بر گنج کشور مان خفته است و هر لحظه نیش خویش را بر تن هرات و غزنه و کنر و کابل فرود می برد!

وی در مورد اهمیت قدس گفت: قدس همان گونه که به سان بزرگ ترین آرمان برای هر فرد مومن و آزادی خواه است، به همان پیمانه ای که حراست از هویت اسلامی آن اولویت هر مومنی است، اکنون خود به مکتب خانه ای از ایمان به مکتب اسلام مبدل گردیده است امروز ما برای این گرد هم آمده ایم تا نگذاریم که شمع هویت اسلامی بیت المقدس به خاموشی بگراید، اجازه ندهیم تا برای همیش صدای ملت فلسطین خاموش شود، اجازه ندهیم تا شیطان ها وابلیس ها وشیطان پرست ها و طاغوتی ها گام پیش بگذارند و جهان را بیشتر از این ناامن بی ثبات و به کانونی از خشونت تبدیل کنند.

آقای سید رحمت الله نهضت یار استاد دانشگاه و رئیس شورای اصلاحی افغانستان دومین سخنران این کنفرانس بود وی در مورد اهمیت اتحاد بین مسلمانان گفت: مسلمانان اختلافات خود را کنار گذاشته و زیر پرچم اسلام یکجا شوند و اتحاد خود را در برابر دشمنان خود حفظ نمایند و نباید توقع دوستی از دشمن خود را داشته باشند.

وی همچنین موضع کشورهای اسلامی و مسلمانان سراسر جهان در برابر آمریکا و اسرائیل را ناکافی دانسته گفت فقط با محکوم کردن و سوزاندن پرچم های اسرائیل و آمریکا کاری ساخته نخواهد شد بلکه باید در برابر این اقدام ترامپ کشورهای اسلامی به واکنش های عملی دست بزنند.

آقای نهضت‌یار مسجد را محل اجرای فرامین امر به معروف و نهی از منکر دانسته گفت امروزه متاسفانه روح مسجد از مسجد گرفته شده است، مسجد تنها جای نماز خواندن نیست جای تبلیغ و ترویج عظمت و شکوه اسلام است جای تبلیغ و حدت امت مسلمه است جای است که باید عظمت اسلام را به جهانیان رساند.

آقای نهضت‌یار خواستار بیرون شدن آمریکایی‌ها از افغانستان شد و آنان را دشمن بشریت خواند.

آقای مولوی حبیب الله حسام استاد دانشگاه و رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و خطیب مسجد جامع میلاد النبی (ص) یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود. وی اقدام امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل را به شدت محکوم نموده گفت این اقدام در واقع مرحله دوم از معاهده بالفور(سرآغاز داعیه تشکیل اسرائیل) بوده و آمریکا می‌خواهد که خاک اسرائیل را توسعه بخشیده و مردم فلسطین را در تنگنای بیشتر قرار دهد.

وی گفت قدس یک مسئله بزرگ جهانی است و درد فلسطین، درد هفت میلیارد انسان روی زمین است.

آقای حسام در مورد ترامپ گفت ترامپ یک چهره وحشی در دنیا است که طرح آن در مورد بیت‌المقدس بی نتیجه است. بنابر این بغض و کینه با امریکا برای مسلمانان عبادت است.

وی گفت که این تصمیم که همراهی آشکار امریکا با جنایت و کشتار بوده باعث خواهد شد که امت مسلمه به همگرائی بیشتر دست یافته و نسبت به آرمان فلسطینیان توافق نظر حاصل کنند.

رئیس شورای اخوت اسلامی با انتقاد از کشورهای عربی، بیان داشت که عربستان و امارات با تمام امکانات نفتی، در اختیار اسرائیل قرار دارند و با همراهی اسرائیل در حال انتقال پایتخت رژیم صهیونستی از «تل آیو» به «بیت‌المقدس» هستند.

آقای حسام تاکید کرد که شاه ‌های عربستان، تمام امکانات مالی مسلمانان را به غارت برده و آن را به دختر ترامپ هدیه می‌دهند و خودشان نوکری اسرائیل را می‌کنند.

مولوی حسام از سران کشورهای عربی به ویژه امارات و عربستان سعودی که در مقابل این تصمیم دونالد ترامپ سکوت اختیار کردند به شدت انتقاد کرده اظهار نموده که سلاطین این کشورها که در گذشته نیز به ارزش‌های اسلامی خیانت کرده اند اکنون نیز با تصمیم امریکا به شکلی همراهی می‌کنند.

او با تاکید بر این موضوع که اسلام سیاسی خطری برای منافع آمریکا است، افزود دشمنی با جهاد و مجاهدین یک امری اتفاقی نیست؛ بلکه حاصل اتاق فکر آمریکا است.

رئیس شورای اخوت اسلامی ابراز داشت که استکبار غرب در عراق و سوریه شکست خوردند و حالا فشارهای جدیدی را علیه جهان اسلام اعمال می‌کنند.

وی خواهان همگرایی بیشتر مسلمانان در این قضیه شده و از کشورهای اسلامی به ویژه دولت‌ها خواست که در برابر این تصمیم جنایت کارانه به شدت ایستادگی کرده و مانع دوام کشتار مردم فلسطین شوند.

مولوی محمد مصطفی استاد دانشگاه و همچنان خطیب مسجد جامع کویتی نیز در سخنانی در باره اشغال فلسطین گفت: مسجد الأقصي به عنوان قبلة اول مسلمين که تا سالها مسلمانها به طرف بيت المقدس نماز مي‌خواندند و به عنوان آخرين نقطة زمين که پيامبر عاليقدر اسلام ازآنجا به معراج رفت قداست بسيار خاصي مي‌بخشد به مسجد الأقصي، آية صريح قرآنکريم است که مي‌فرمايد: «سبحن الذي اسري» پاک است و منزه است و دور از هر گونه آلودگيست. خداوندي که «اسري» سير داد «بعبده» بندة خودش را «ليلاً من المسجد الحرام إلي المسجد الأقصي» پيامبر را خداوند شب از مسجد الحرام سير داد به مسجد الأقصي و بعد هم از مسجد الأقصي به معراج ميرود پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم). بنابر اين، يکي از حوادث مهم تاريخي که در زندگي پيامبر عاليقدر اسلام اتفاق افتاده و اثر عميقي داشته است و به اين حادثه «مسجد الأقصي» سرنوشت مسلمانها دخيل بوده و نقش داشته است و اين سرزمين، سرزمين پيامبران الهي است.

مولوی نجیب احمد حمیدی استاد دارالعلوم  و همچنان خطیب مسجد جامع خوشحال مینه نیز که از سخنرانان این محفل بود گفت از آنجائیکه عامل همه ی مصیبت ها در جهان اسلام رژیم اشغالگر قدس است و تا زمانیکه بیت المقدس و فلسطین در زنجیر اسارت باشد مشکلات و بحران ها نه تنها دامن جهان اسلام که روزگاری فراخواهد رسید که متجاوزین و حامیان شان در این آتش افروخته شده خواهند سوخت و این آتش دامن آنان را نیز رها نخواهد کرد! پس برای نجات بشریت از آشوب و جنگ و ترور، آزادی فلسطین و بیرون کردن شجره ی خبیثه رژیم اسرائیل از سر جهان اسلام شرط اساسی است. و به صراحت باید گفت مادامی که حل عادلانه مشکل خاورمیانه صورت نگیرد، جهان اسلام و ازجمله افغانستان روی خوشی را نخواهد دید.

این کنفرانس با قرائت اعلامیه نهضت اسلامی افغانستان توسط صراط الله رحیمی عضو نهضت اسلامی و با دعائیه مولوی محمد غوث خطیب جامع بره کی به پایان رسید.