---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
صفحه اصلی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱۳۹۹/۰۳/۰۹

کنفرانس خبری یوم النکبه؛ روز فاجعه جهان اسلام

(همزمانی انتقال سفارت آمریکا و هفتاد سالگی مولود نامشروع استکبار جهانی در یکی از پاک ترین نقطه جهان اسلام، قدس شریف)

به منظور بررسی تحولات اخیر جهان اسلام مخصوصا سرزمین های اشغالی فلسطین و محکوم کردن روز تاسیس رژیم اسرائیل در قلب جهان اسلام (یوم النکبه) و تقبیح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس علیرغم تمامی قطعنامه های سازمان ملل و اصول و موازین موجود بین المللی، نهضت اسلامی افغانستان کنفرانس خبری را امروز سه شنبه ۲۵ ثور ۱۳۹۷ برابر با ۱۵ می ۲۰۱۸ و با حضور علما، فرهنگیان، دانشجویان، محصلین، جوانان و… برگزار نمود.

دکتر فضل الهادی وزین استاد دانشگاه و عضو اتحادیه علمای جهان اسلام اولین و یکی از سخنرانان اصلی این کنفرانس بود که بیشتر به ابعاد تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس پرداختند که فشرده سخنرانی ایشان را با هم مرور می کنیم:

«تشکر می کنم از مولوی مفلح و همکاران شان از برگزاری این مجلس با عظمت.

شما همه می دانید که این نشست به خاطر اظهار تنفر و تقبیح یوم النکبه و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و همدردی با برادران و خواهران فلسطین است

حقیقت این است که بیش از نیم قرن است که یک بخش از جهان اسلام در اشغال اسرائیل است و صهیونیزم در طول این مدت به جهان اسلام ظلم کرده، توهین کرده و تجاوز کرده است.

اصل موضوع این است که آمریکا و اسرائیل دو روی یک سکه هستند. و تلاش نموده اند که به نحوی از جنایت همدیگر حمایت کند.

تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس و سرزمین های اشغالی در حقیقت توهین به همه مسلمانان بوده و مغایر تمام موازین، عرف و قوانین بین المللی است.

ترامپ نه به عنوان یک رئیس جمهور یک ملت محترم و مقتدر که به عنوان یک فرد احمق و قلدر نه تنها در این مسئله که در خیلی از مسائل جهانی وحشیانه عمل کرده است و اکثر کشورهای جهان نه تنها درکنارشان ایستاده نشدند که این عمل او را محکوم کردند. مسلما همه مسلمانان و همه انسان های آزاده جهان این عمل ننگین ترامپ را تقبیح کردند.

ملت مسلمان افغانستان که نقش مهمی در تحولات معاصر دارد، در آغاز نیز درکنار مردم فلسطین بوده و اکنون نیز حتی با خون خویش علاوه بر حمایت از مبارزات فلسطین، این عمل ننگین و قلدر مآبانه را محکوم می کند.

شما شاهد بودید که درابتدای تصمیم ترامپ همه مردم مسلمان افغانستان از هر ولایت و شهر یک صدا به پا خواستند و تظاهرات بی نظیری را با به نمایش گذاشتند.

ما باورمند به این هستم که حق، حق است و پیروز و اشغال، ستم و تجاوز محکوم به شکست بوده و پایان تلخی دارد. و مطمئنا ملت فلسطین پیروز خواهد شد و قدس هم آزاد.

ملت افغانستان در کنار ملت مسلمان فلسطین خواهد ماند و از مبارزات بر حق شان حمایت خواهند کرد.

از دولت مردان از ریاست جمهوری از ریاست اجرائیه و دستگاه دپلوماسی کشور می خواهم در برابر این عمل ننگین ترامپ بسیار صریح و بدون تردید موضع شان را اعلام کنند».

اولیا سیرت استاد دانشگاه و مسئول کانون اندیشه و تغییر نیز طی سخنانی در این کنفرانس: «آنچه مسلم است تعرض و تجاوز به سرزمین های اسلامی مخصوصا فلسطین و بیت المقدس و انتقال سفارت آمریکا به این مکان مقدس است که این عمل وحشیانه آمریکا نقض صریح تمام قوانین بین المللی است و هتک حرمت به همه مسلمانان جهان و انسان های آزاده خواه محسوب می شود.

اگرچه امروز اسرائیل با حمایت آمریکا هرچه می خواهد انجام می دهد و خود نیز قوانین بین المللی را نقض می کند، ولی این اعمال جنایتکارانه ادامه نخواهد داشت و به فنا و شکست محکوم است.

امروز متاسفانه در برابر راهپیمایی ده هزار فلسطینی که خواهان برگشت به وطن آبایی شان هستند اسرائیل حمله می کند و این تظاهرات را به خاک و خون می کشاند و به باور کاذب شان در برابر انسانهای بی دفاع پیروز می شوند ولی واقعیت این گونه نیست. مردم فلسطین پیروز خواهد شد قدس به دامن اسلام باز خواهد گشت و پیروزی اسلام حتمی است.

از رسانه ها می خواهم که چنین جلساتی را در رسانه ها، اینترنت، شبکه های اجتماعی بازتاب دهند و مردم فلسطین بدانند که دنیا از داعیه بر حق آنان حمایت می کنند.

متاسفانه عالم اسلام از یک طرف در نفاق و پراگندگی به سر می برد و از طرف دیگر حاکمان بسیاری از این کشور ها مزدور هستند و این زمینه را برای متجاوزین به حریم مسلمانان فراهم کرده است. ولی حق پیروز است و باطل شکست پذیر».

مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان طی سخنانی گفت: یوم النکبه دامنه دار ترین درد و رنج انسانی را به میان آورد که سرنوشت انسانیت را آمیخته از درد و رنج نمود. مروری بر فشرده سخنرانی ایشان: «شکی نیست که پس از هفتاد سال هم این رژیم نتوانسته است که از انزوا بیرون آید و همه تلاش هایش برای کسب مشروعیت در سطح منطقه و بین المللی اندک ترین سودی نداشته است. این حقیقت می رساند که طول زمان و سپری شدن سال های زیاد هیچ نفعی در راستای عادی شدن این نظام در منطقه کمکی به رژیم نمی کند. چون هیچ حقی به مروز زمان نابود نمی شود وهیچ باطلی دراثر مرور زمان ماهیت حقانیت را نمی گیرد.

فراموش نشود که اقدام ترامپ مبنی برنقل سفارت از تل اویو به قدس شریف نخستین رفتار جنایت باری نیست که بشریت شاهد آن بوده است. از دولتی که درپشت همه جنایت های ضد بشری دست دارد وخود از معماران رژیم صهیونیستی است بیشتر از این چه توقعی می توان داشت؟. اما حقیقتی را که این رفتار ترامپ آشکارنمود، این بود که دولت امریکا همان گونه که در همه جنایات این رژیم شریک است، دیگر همه دانسته اند که این کشور جز داعیه دار دروغین صلح و امنیت بین المللی چیز دیگری نیست.»

جناب آقای مولوی عبدالحکیم منیب رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان و معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف چهارمین سخنران این کنفرانس بود که وی بیشتر روی زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی آمریکا و اسرائیل صحبت نمود، فشرده سخنان ایشان چنین است:

«واقعیت امر این است که سازمان ملل در سال ۱۹۴۶ طی قطعنامه شماره ۱۸۱ که آمریکا و رژیم اسرائیل نیز حضور داشتند و آمریکا کمپاین گر اصلی این قطعنامه بود تصویب کرد که بیت المقدس یک ساحه بین المللی و زیر کنترول و نظارت سازمان ملل باشد نه تحت حاکمیت اسرائیل و نه فلسطین و همین کشور ها (آمریکا و اسرائیل) هم رای مثبت دادند ولی هم آمریکا و هم اسرائیل تمام این قطعنامه ها را زیر پا گذاشت و بیت المقدس شریف را که در اعتقاد و اندیشه یک ملیارد و چند صد ملیون مسلمان جایگاهی ویژه داشت، اشغال و ساکنان اصلی این سرزمین را وادار به ترک خانه و کاشانه شان نمودند.

مضافا ترامپ با تصمیم یک جانبه و نا سنجیده شان اقدام به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نمود و پا روی تمامی ارزش های انسانی، بین المللی و بشر دوستانه نهاد و فارغ از اینکه این تصمیم وی باعث خواهد شد که جهان بیشتر نا امن شود.

من از آدرس حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان این عمل ترامپ را محکوم می کنم و از همه احزاب، سازمانها، گروهها و ملت مسلمان افغانستان می خواهم که به صورت یکپارچه و واحد بر علیه این تصمیم غلط ترامپ بپا خیزند.

از ملت بزرگ و نیرومند آمریکا می خواهم که با توسل به مدنیت علیه تصامیم و عملکردهای غیر معقول و منطقی ترامپ به پا خیزند و نگذارند بیشتر از این به ملت آمریکا آسیب رسانیده و چهره شان را نزد جهانیان خدشه دارد کنند و بدانند که ترامپ نمی تواند از این ملت بزرگ نمایندگی کند و نشان دهند که در آینده دیگر کسی نتواند جرات چنین گستاخی را داشته باشد».

آقای مولوی عبدالجلال حنفی استاد دانشگاه و عضو رهبری نهضت اسلامی افغانستان پیش از قرائت اعلامیه نهضت  اسلامی به دو نکته اشاره کرد:

اول اینکه فلسطین و قدس تنها نیست تمامی مسلمانان و آزادیخواهان جهان مبارزات، قهرمانی ها و رشادت های زن و مرد فلسطین را تحسین می کند و از اینکه هر روز دهها نفر مظلومانه توسط اسرائیل به خاک و خون کشیده می شوند، غمگین و ناراحت اند. و قطعا این جنایات پایان پذیر است و روزی عدالت در برابر جنایتکاران اجرا خواهد شد و اسرائیل و آمریکا به سرنوشت شومی گرفتار خواهد شد.

دوم گفت پیام من به ملت آمریکا است که دعوای خرد، انسانیت، مدنیت، دموکراسی، حقوق بشر را می کند، در برابر عملکرد های نا معقول، قلدر مآبانه و حماقت بار فردی وحشی به نام ترامپ برخیزند و او را با این تصامیم وحشتناک شان به زیر کشند و نگذارند که بیشتر از این به ملت آمریکا توهین کند و این ملت را این گونه نزد جهانیان تحقیر نماید.